Методичний посібник




Слова з наголосами, які треба вивчити для ЗНО (згідно з офіційною програмою 2020 року)
агрономія
алф
авіт або алфавіт
аркушик
асиметр
ія
багаторазовий
безпринц
ипний
б
ешкет
бл
аговіст
близьк
ий
болот
истий
бор
одавка
бос
оніж
бо
язнь
бурштин
овий
бюлет
ень
ваги (у множині)
вантаж
івка
веснЯн
ий
в
игода (користь)
виг
ода (зручність)
вид
ання
визв
ольний
вим
ога
в
ипадок
вир
азний
в
исіти
в
итрата
виш
иваний
відвезт
и
відвест
и
в
ідгомін
віднест
и
в
ідомість (список)
від
омість (повідомлення, дані, популярність)
в
ірші
віршов
ий
вітч
им
гальмо, гальма
гляд
ач
горош
ина
грабл
і
гурт
ожиток
данина
д
ано
децим
етр
д
ещиця
де-
юре
джерел
о
д
ивлячись
дич
авіти
діал
ог
добов
ий
доб
уток
довезт
и
довест
и
дов
ідник
д
огмат
донест
и
д
онька
дочк
а
др
ова
експерт
єретик
жалюзі
завдання
завезт
и
завест
и
з
авжди
завчас
у
з
агадка
заірж
авілий
заірж
авіти
закінч
ити
з
акладка (у книзі)
з
акрутка
залиш
ити
зам
іжня
занест
и
з
апонка
зароб
іток
з
аставка
з
астібка
заст
опорити
зв
исока
зд
алека
зібр
ання
зобраз
ити
з
озла
зр
ання
зр
учний
зуб
ожіння
індустрія
камбала
катал
ог
кварт
ал
к
ишка
кілом
етр
кінч
ити
к
олесо
к
олія
к
опчений (дієприкметник)
копч
ений (прикметник)
кор
исний
к
осий
котр
ий
криц
евий
кр
оїти
кропив
а
кулін
арія
к
урятина
лате
листоп
ад
літ
опис
л
юстро
мабуть або мабуть
магіст
ерський (про вчений ступінь)
м
аркетинг
мер
ежа
метал
ургія
мілім
етр
навчання
нанест
и
нап
ій
н
аскрізний
н
ачинка
нен
авидіти
нен
ависний
нен
ависть
нест
и
н
іздря
нов
ий
обіцянка
обр
ання
обр
уч (іменник)
один
адцять
однораз
овий
озн
ака
олень
опт
овий
осет
ер
от
аман
оцет
павич
парт
ер
п
екарський
перевезт
и
перевест
и
пер
екис
перел
як
перенест
и
пер
епад
пер
епис
піал
а
п
ідданий (дієприкметник)
підд
аний (іменник, істота)
п
ідлітковий
пізн
ання
пітн
ий
піц
ерія
п
одруга
п
означка
п
омилка або помИлка
пом
іщик
пом
овчати
пон
яття
порядк
овий
посер
едині
привезт
и
привест
и
пр
иморозок
принест
и
пр
ичіп
пр
оділ
пром
іжок
псевдон
ім
разом
р
емінь (пояс)
р
ешето
р
инковий
рівн
ина
роздрібн
ий
р
озпірка
рук
опис
русл
о
сантиметр
св
ердло
сер
едина
с
еча
симетр
ія
сільськогоспод
арський
сімдес
ят
сл
ина
солом
инка
ст
атуя
стовідс
отковий
стриб
ати
текстовий
течі
я
т
игровий
тис
овий
тім’ян
ий
травест
ія
триз
уб
т
улуб
український
упод
обання
уроч
истий
усер
едині
фартух
фахов
ий
фен
омен
ф
ольга
ф
орзац
хаос (у міфології: стихія)
ха
ос (безлад)

царина
цем
ент
ц
ентнер
цінн
ик
чарівний
чергов
ий
чит
ання
чорн
озем
чорн
ослив
чотирн
адцять
шляхопровід
шовк
овий
шоф
ер
щелепа
щ
ипці
щодобов
ий
ярмарковий

Уроки літературного читання в 2 класі


Зміст


Передмова

Урок  №1.  Дитячі енциклопедії – джерело нових знань. «Чому кішка так часто вмивається?» (з енциклопедії «Дітям про все на світі»)
Урок №2. Які бувають музеї. «Державний музей іграшки» (за Людмилою Гладун)
Урок  №3.  Весна у лісі. Олександр Копиленко «Весна у лісі»
Урок №4. Урок милосердя. В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»

Бібліографія


Передмова
У початкових класах учень має оволодіти читацькими і мовленнєвими навич­ками та уміннями, способами роботи над художніми науково-пізнавальними текстами, дитячою і навчальною книжкою, орієнтуватися у світі дитячих книжок, періодиці, довідковій літературі, бути готовим до навчання в середній ланці шко­ли на основі розвиненого в нього інтересу до читання, до книжки.
Дитина, яка не вміє добре читати, переживає великі труднощі при виконанні домашніх завдань, їй не цікаво на уроках, вона приречена на розумову обме­женість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчу­ватиме потреби спілкування з книгою, бо читання приносить не задоволення, а муку. Це вміння і любов до читання здебільшого формуються у молодшому шкільно­му віці, коли особлива увага приділяється техніці читання. Звичайно, щоб успішно розвивати її, потрібно правильно розуміти основу цього процесу і на­самперед, його залежність від особистості, швидкості реакції, якості зору, уваж­ності, зосередженості, темпераменту.
В посібнику вміщено конспекти уроків з читання, в яких підібрані інтерактивні вправи, які дають учням «ключ» до освоєння теми.
Кожний  урок читання розпочинається із мовних вправ. Учні тренують ор­гани мовлення, вчаться регулювати дихання, розвивають та удосконалюють ар­тикуляцію, навички антиципації тощо.
Як зробити урок цікавим, таким, що запалить животрепетну іскорку допитли­вості в очах дитини, зародить бажання вчитися?
         Відповідь на це питання — гра!
Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання, потребує від дитини кмітливості, уваги, є важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету, дає можливість об’єктивно оцінити знання і уміння учня.






Урок №1
Тема. Дитячі енциклопедії – джерело нових знань. «Чому кішка так часто вмивається?» (з енциклопедії «Дітям про все на світі»)
Мета. Вдосконалювати навички свідомого, виразного читання; вчити учнів розуміти текст, виділяти в ньому головне; розвивати мислення учнів; виховувати любов до тварин.
Обладнання. Мультимедійна презентація до уроку, таблиця складів, підручник, енциклопедія «Дітям про все на світі».
Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд)
Почнемо урок з реклами.
Ми будемо:
·         активними;
·         уважними;
·         кмітливими;
·         старанними.
Урок буде:
·         цікавий;
·         творчий;
·         результативний.
Давайте постараємося, щоб все, сказане в рекламі, здійснилося.
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Дихальні вправи
·         Видих. Вдих на рахунок 1 – 3 за допомогою руху м’язів діафрагми, міжреберних м’язів і косих м’язів живота. Затримка на 1 секунду. Видих.
·         Видих. Пауза. Швидкий вдих на рахунок 1, 2, 3. Затримка повітря в легенях на рахунок 1,2. Плавний видих на рахунок від 1 до 10.
2. Артикуляційні вправи (слайд)
·         «Гребінець»                                                                                                                                    Я маю красивий новий гребінець –                                                                                          розчеше він губи, такий молодець!                                                                                                                     Розчеше язик, а не тільки губи,
Бо цей гребінець – мої власні зуби.
·         «Гойдалка»
Бачиш: гойдалка. Давай –
Вгору-вниз язик гойдай.
Вгору-вниз, іще давай!
Дужче гойдалку гойдай!
·         «Футбол»
Нумо грати у футбол –
Забивай скоріше гол.
М’яч летить в одні ворота,
Потім – в другі. От робота!
3. Робота над скоромовкою (слайд)
Ой, був собі коточок,
Украв собі клубочок –
Та й сховався в куточок.
4. Робота над чистомовкою (слайд)
Ко-ко-ко – вип’єм молоко.
Ок-ок-ок – маленький жучок.
Ки-ки-ки – смішні малюки.
Ик-ик-ик – засміявся Петрик.
Ку-ку-ку – витягни цю нитку.
ІІ. Розвиток читацьких навичок
1. Гра «Дешифрувальник». Розділити слова у віршику. (Слайд)
Кошенянавкругдивана
Ходитьрано-рано-рано.
Сонніочіпродира:
- Денора-нора-нора?
2. Прочитати слова з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки (слайд)
Л.с.ц., з.йч.к, с.б.к., к.т, м.ш.к., в.вк.
3. Робота із таблицею складів. Читання складів із літерою «ка».
4. Розчитування (слайд)
Курчата забралися на город.
Чергові чисто витерли дошку.
Дідусь розказав дітям казку.
Трактористи працюють у полі.
Проміння сонця розтопило лід.
5. Читайте тільки назви тварин (слайд)
Порт, рись, клен, їжак, липа, вовк, горох, нічка, гадюка, лавка, море, єнот, малина, лев, кіт, підручник, ведмідь, стіл, сорока.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
1. Робота над загадкою (слайд)
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після вмиє личко. (Кіт)
- Що вам відомо про цю тваринку? У кого вдома є котик?
- Розкажіть про нього. Опишіть його зовнішній вигляд: шерсть, вушка, лапки, хвостик. Що він найбільше любить?
2. Розповідь учителя
Людина – істота розумна, найдосконаліша зі всіх, що живуть на планеті Земля. З давніх-давен поряд з людьми знаходяться тварини. «Мову» звірів, пташок, комах може зрозуміти лише той, хто за ними спостерігає, не втручається в їхнє життя, але в потрібну мить приходить на допомогу.
Я цікаву мову знаю.
- А яку? – спитаєш ти.
Ту, що нею розмовляють
В цілім світі всі коти.
Не японська, не іспанська,
Мова дуже ця проста.
Дуже гарна мурмурнявська
Мова нашого кота.
«Няв» – це значить «хочу їсти»,
«Няв-няв-няв» – «іду гулять»,
«Мур» – «на ручки хочу сісти».
«Мур-мур-мур» – «лягаю спать».
Щоб несли коти і киці
Радість, затишок у дім.
Мурмурнявську мову вчити
Треба змалку нам усім.
                              (Є. Сталкіна)
3. Цікавинки про кота (слайд)
Коти мають дуже гострий слух, адже їхнє вухо може повертатися на цілих 180 градусів. А вухом кішки керують аж десять м’язів.
Коти можуть видавати близько 100 різних звуків. Для порівняння – собаки лише близько десяти.
Чим більше ви говорите з котами, тим більше вони «говорять» з вами.
Коти відчувають запахи у 14 разів сильніше, ніж люди.
Малюнок поверхні носа котів унікальний, як і відбиток пальця людини.
У котів потіють лише подушечки лап.
Колір очей у кота може змінюватися з віком.
- А чому котики так часто вмиваються? Про це ми дізнаємося з тексту, який узятий з дитячої енциклопедії.
4. Фізкультхвилинка
Сірий котик міцно спав,
Навіть пісню не співав.
Та нарешті він проснувся
І довкола озирнувся.
Став смачненько потягатись
І чистенько умиватись.
Порозчісував він вуса
Довгі-довгі, русі-русі.
Зуби й кігті нагострив
Й до комірчини побрів.
Буде мишку полювати
І добро оберігати.
Й ми, як котик, відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання тексту «Чому кішка так часто вмивається?»
1. Читання тексту вчителем
- Що нового дізналися про кішок? А про собак?
Отже, кішка вилизується, щоб виділялася спеціальна речовина, яка оберігає хутро від вологи. Кішка розносить її по всій шубці за допомогою язика.
По-друге, регулярно вилизуючи свою шерсть, кішка робить профілактику від паразитів. Так вона видаляє відмерлі волоски, бруд.
По-третє, умивання контролює температуру тіла кішки. Вмиваючись, тваринка укладає шерсть в різному напрямку. За допомогою цього кішка регулює температуру: або підвищує, або знижує. Вилизуючи шерстку, вона дозволяє повітрю проникати між ворсинками, що і охолоджує тіло кішки.
І, останнє, таким чином кішка злизує із себе власний запах.
2. Словникова робота. Читання «луною» за вчителем.
Вилизуються, чепурухами, підстерігаючи, засідці, нашорошивши, вистежуючи, переслідуючи.
3. Читання по черзі (до кого доторкнеться вчитель).
4. Гра «Швидко відповідай»
- Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.
- Як умиваються кішки?
- Як умиваються собаки?
- Чому ці тварини вмиваються по-різному?
-  Назвіть родичів собак, котів.
5. Гра «Шукачі»
Знайдіть речення, у яких є вислови: особливими чепурухами, відчує небезпеку.
Прочитайте перше речення другого абзацу.
Прочитайте останній абзац. Скільки в ньому речень?
Прочитайте окличні речення.
Знайдіть питальні речення.
6. Вправа для відпочинку очей
Раз, два, три! Очі догори!
На чотири, п’ять і шість треба міцно їх стулить.
Знову очі догори. І рахуєм: раз, два,три!
Очі, щоб відпочивали,
Дивимося вліво-вправо.
Тоді кліпаєм очима.
І знову вправо-вліво.
7. Гра «Збери речення»
З’єднайте частини речення.
 Кішки, як домашні, так і дикі, -  …      також є  
                                                                  мисливцями.                                                                           Вовки, лисиці, собаки…                        наскільки сильно
                                                                  вони пахнуть.
 Їм не так важливо, …                             це мисливці.    
8. Гра «Правильне твердження». Якщо речення, яке читає вчитель правильне, то діти підіймають руки вгору. Якщо речення неправильне, то легенько тупають ногами.
Тільки прокинулись, потягнулись – і давай-но бігти на вулицю.
Укладаючись спати, пес вигризе колючки, що вчепилися в шерсть, вилиже втомлені від біганини лапи – і все.
Вовки, лисиці, собаки не є мисливцями.
А дикі родичі собак ганяють лісами і полями, вистежуючи і переслідуючи дичину.
9. Гра «Котик і мишка»
Першою починає читати «мишка». Коли вона прочитає декілька слів або речення, починає читати «котик». Він намагається наздогнати «мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне і те саме.
V. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
- Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
- Що було найцікавішим?
-  Що найбільше вразило?
VІ. Домашнє завдання
Знайти в бібліотеці дитячу енциклопедію. Підготувати розповідь за одним із текстів.






Урок №2
Тема. Які бувають музеї. «Державний музей іграшки» (за Людмилою Гладун)
Мета. Формувати навички правильного і виразного читання; розвивати вміння аналізувати, виділяти в тексті головне; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пізнавальні інтереси; розширити знання про діючі музеї, історію іграшки; виховувати любов до знань.
Обладнання. Презентація до уроку, картки для роботи в групах, таблиця складів, підручник.
Тип уроку. Комбінований.

Хід уроку
І. Організаційний момент  (слайд)
Усміхнися всім довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде.
ІІ. Мовленнєва розминка (слайд)
1. Вправи для розвитку мовленнєвого дихання та артикуляції
ü  Вироблення діафрагмового дихання.                                                                                                                   
 Вдих – живіт стає, як м’ячик,                                                                         
видих – м’ячика не бачим.
ü  «Насос». Вдих – нахил вправо, видих – нахил вліво.
ü  «Млинець».                                                                                                                           На блюдечка нам млинці накладають,                                                                                варенням солодким їх поливають.
ü  «Смачне варення».                                                                                                                  Поїли смачних із варенням млинців?                                                                        
      Тож губи оближемо. Всі молодці!
 2. Робота над скоромовкою
Хтось хитренький хитрував – нашу хвіртку поламав.
3. Робота над чистомовкою
Ра-ра-ра – висока гора.
Ро-ро-ро – гостре перо.
Рі-рі-рі – сонце угорі.
Ру-ру-ру – не псуй кору.
Ри-ри-ри – книжку бери.
Ір-ір-ір – великий двір.
Ир-ир-ир – голландський сир.
Ря-ря-ря – ясна зоря.
Ар-ар-ар – вправний кухар.
Ер-ер-ер – молодий шофер.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «Я передаю слово». Переказування оповідання. Учень переказує оповідання. За командою вчителя передає слово іншому учневі.
ІV. Вправи на розвиток читацьких навичок
1. Читання таблиці складів
Пригадаймо, друзі, вмить,
Як пшениченька шумить:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Як шумлять у птаха крила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
В морі синьому вітрила:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Вітер з гаєм розмовляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Проміж листячком гуляє:
Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш!
Отже, читаємо склади з літерою «ша».
2. Розчитування (слайд)
Дерева вкрились інеєм.
Діти каталися на лижах.
Галя читає цікаву книжку.
У Петрика є нова іграшка.
До годівниці злетілися різні пташки.
V. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
-  Сьогодні у нас цікавий урок. До нас завітали незвичайні гості. А хто вони, ви здогадаєтесь, відгадавши загадки.
(Слайд)
Замість справжньої дитини
Є у кожної дівчини,
Її пестять, одягають,
Спати ввечері вкладають.
І годують її смачно –
Дуже мамі вона вдячна. (Лялька)

І дзижчала , і крутилась,
Як стомилась – зупинилась. (Дзиґа)

Круглий, гарний і легенький
Високо літає.
Йому діти дуже раді,
Бо ним кожен грає. (М’яч)

- Як одним словом можна назвати ці предмети? (Іграшки)
Перші іграшки почали робити ще первісні люди. Тоді вони мали вигляд кам’яних, глиняних або, пізніше, металевих фігурок, які виготовляли з художньою або релігійною метою. В Україні були знайдені фігурки людини і коня, зроблені з глини, які датуються ІV – ІІІ тисячоліттям до нашої ери. Ранні іграшки Давнього Єгипту датуються серединою ІІІ тисячоліття до нашої ери і, ймовірно, мали в основному релігійне значення. Це дерев’яні фігурки корів, тигрів, крокодилів.
     У XVI столітті виникло ремесло з виготовлення ляльок на замовлення. Ціни на ляльки  були дуже високі, оскільки ці іграшки були мініатюрними моделями: матері вивчали за ним моду, а дочки бавилися ними. Дешеві дитячі іграшки з'явилися у Франції в кінці XVI століття, але виробництво їх було кустарним.
- А де можна побачити іграшки?
- А ще іграшки можна побачити у музеї. Так, так – у музеї. Я не помилилась. (Слайд)
Ідея створення такого музею виникла ще в 1933 році. У 1936 р. в Києві було проведено виставку, яка поклала початок унікальної колекції іграшок. Війна не сприяла виробництву іграшок, але вже в 1943 році почали виділятися матеріали та обладнання для їх випуску.
Державний музей іграшки у Києві було створено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2003 року. Але відкрився музей в 2005 році.
У Державному музеї іграшки діють три постійні виставки. Перша – «історія іграшки», друга – «українська народна іграшка». Третя – це авторські роботи, вони знаходяться в музеї в єдиному екземплярі. Щорічно напередодні Нового року в музеї відкривається додаткова виставка, присвячена ялинковим прикрасам.
У колекції музею близько 600 найменувань ляльок. Крім ляльок є також промислові зразки швейних машинок, іграшкові праски, діюча модель парової машини, велика іграшкова залізниця, перша штучна ялинка з курячого пір’я. Також є унікальні сирні іграшки. На Гуцульщині й донині роблять такі іграшки – коників, баранців, бичків.
- А чи доводилося вам бувати в музеї?
- У якому? Що ви там бачили?
 (Слайд) 
Музей – із грецької мови «дім муз». Це заклади, які збирають, вивчають, зберігають пам’ятки історії, культури. В Україні діє понад 380 музеїв.
Зараз ми познайомимося з деякими цікавими музеями.
Аптека-музей у Львові.
Аптека «Під чорним орлом» - діюча аптека і музей. Тут демонструється більше трьох тисяч рідкісних експонатів. Її засновано в 1735 році військовим фармацевтом, магістром Наторпом.
Музей бджільництва на Полтавщині (м. Гадяч).
У хаті кінця ХІХ ст., перевезеній із села Помоклі Переяслав-Хмельницького району, розміщений цей цікавий музей. У дворі – комора для зберігання меду, рамок, вуликів і вільшаник – погріб, вкритий солом’яним дахом для зимування пасіки, та вулики-дуплянки, виготовлені ще в ХІХ столітті.
Музей лісу і сплаву в Карпатах.
Унікальний музей розташувався неподалік від озера Синевир. Єдиний діючий музей у Європі. Це диво-музей, якому немає аналогів у всьому світі. Гребля була побудована в середині ХІХ ст. У надбудовах над греблею знаходиться музей. Там можна побачити знаряддя праці лісорубів, побутові речі, макети плотів.
Музей підків у Львові.
Цей музей також чи не єдиний в Європі. Тут зберігається колекція підків. Експозиція музею і його фонди налічують нині понад 400 експонатів, що походять з різних куточків світу. Більшість з них виготовили місцеві ковалі, адже при ветеринарній школі у Львові ще від 1881 року функціонувала школа кування коней.
Музей-садиба М. Гоголя у с. Гоголево.
- Сьогодні ми будемо знайомитися з оповіданням «Музей іграшки» (за Л. Гладун). Людмила Гладун – директор Державного музею іграшки в м. Києві. (Слайд)
VІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
  1.Ознайомлення з оповіданням. Читання тексту вчителем.
2. Словникова робота. Читання слів «луною» за вчителем. (Слайд)
Колекції                              порцеляновим
брязкальця                         торохтельця
з цікавістю                          віруваннями
вбранні                                у національному
3. Довідкове бюро
Порцелянове – зроблене з білої кераміки, з якої виготовляють тонкий посуд.
Колекція – зібрання однорідних предметів, що становить певну цінність.
Трансформер – тут: іграшка, зовнішній вигляд якої можна змінювати шляхом переміщення її окремих частин.
4. Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати:       
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
5. Читання тексту «ланцюжком».
6. Гра «Спіймай своє слово». У дітей на партах лежать картки з словами. Учень повинен встати, почувши своє слово, й одразу сісти.
7. Гра «Дощик». Читання тексту тихо, напівголосно за сигналом учителя.
8. Вибіркове читання
- Знайдіть і прочитайте опис іграшок, які зробили народні майстри.
- Прочитайте чим пишається музей.
9. Гра «Дослідники»
- Скільки абзаців у тексті?
- Як розпочинається найбільший абзац?
VІІ. Узагальнення  й систематизація знань, умінь і навичок
1. Робота в групах (Слайд)
1 група. Знайти змістові помилки.
Щодня до залів музею приходить багато людей (дітей).
Такими іграшками залюбки бавилися міські (сільські) діти понад сто років тому.
Хоча цей музей вже досить «старий» (ще досить «молодий»), але він має у своїй колекції прості речі (такі рідкісні речі), яких не побачиш в інших подібних закладах.
Кожна з них може розповісти звичайній (допитливій) людині трішки (чимало) цікавого про себе і свій час.
2 група. Переказати прочитане.
3 група. Підготувати питання до тексту.
2. Вправа для відпочинку очей
Роботу нашу покидаймо,
Подалі погляд направляймо.
Роздивившись те, що далі,
Знов поглянем на деталі.
3. Вправа «Мікрофон»
- Розкажіть про свою улюблену іграшку.
VІІІ. Підсумок уроку
·         На уроці мені сподобалося …
·         Я дізнався …
·         Під час уроку мені було найцікавіше …
ІХ. Домашнє завдання
Складіть розповідь про свою улюблену іграшку, намалюйте малюнок.









Урок №3
Тема уроку. Весна у лісі. Олександр Копиленко «Весна у лісі»
Мета. Вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; формувати в учнів уміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, вміння висловлювати власну думку; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Мультимедійний проектор, презентація до уроку, картки для роботи в групах, таблиця складів, підручник.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд)
Всі почули вже дзвінок
На улюблений урок.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 2 класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Дихальна та артикуляційна гімнастика (слайд)
- «Кульбабка». Спокійно вдихнути через ніс і так само спокійно видихнути через рот на «кульбабку», промовляючи пошепки ф-ф-ф (свічкою служить вказівний палець).
- Стати рівно, глибоко, але надмірно вдихнути повітря. На мить затримати його в легенях. Повільно, без поштовхів видихнути повітря на посекундний рахунок «раз, два, три…», аж поки не виникне потреба поповнити його запас.
- «Посмішка» - розтягування розімкнутих губ.
- «Трубочка» - витягування губ вперед. 
(Сонце всміхається – ось подивися:
Губи у посмішці вже розтяглися.
Потім у трубочку губи згорнулись –
Поцілувати усіх заманулось.
Посмішка знову і трубочка знов –
Усміх несе нам, добро і любов.)
- «Годинник» - рухи язиком праворуч-ліворуч.
2. Робота над скоромовкою. (Вправа на кероване дихання в процесі мовлення) (слайд)
Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
- Де ж узяти зайцю сіна?
3. Робота над чистомовкою (слайд)
Сі-сі-сі – будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть – зимові місяці пройдуть,
Не-не-не – засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх – обігріє нас усіх.
Ами-ами-ами – вже весна не за горами.
Іти-іти-іти – їй зрадіють усі діти,
Ки-ки-ки – і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля – зрадіє матінка-земля!
4. Робота за таблицею складів
Без проблем щоб всім читати,
Із складовою таблицею слід попрацювати.
А яка нам буква буде у нагоді?
Загадка цікава стане у пригоді!
Загадка
Коли все у тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш. (Посмішка)
- Отже, сьогодні ми будемо читати склади із літерою «Пе».
5. Розчитування
Розчитування проведемо методом прискорення. Відкрийте книги для розчитування. Взяли олівці. Приготувалися! Почали! Час вичерпався. Зробили першу засічку. Читайте ще одну хвилинку, знову починаючи спочатку. Зробили другу засічку. Підніміть руку, хто прочитав другого разу далі від першої засічки?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Розігрування інсценівки «Ой весна, весна…».
ІV. Повідомлення теми і мети уроку (слайд)
- Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дороге серцю.
Ще біліє сніг, з відлигами чергуються морози, а під сніговою ковдрою пробуджується нове життя.
День за днем, за тижнем тижні,
Непомітно лине час.
Різні зміни дивовижні
Відбуваються круг нас.
Зміни відбуваються не тільки в рослинному світі.
Інтерактивна вправа «Передбачення».  Про кого ми сьогодні будемо говорити на уроці ви дізнаєтеся, відгадавши загадки.
Відгадування загадок (слайд)
В лісі вогник рудуватий
Шишки лузає завзято. (Білка)

Довгі вуха,
Куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст.
На городі побував –
Нам капусту попсував. (Заєць)

Серед лісу горбик-дім,
Тисячі живуть у нім!
Працелюбні ці комахи:
Добрі, щирі, розумахи… (Мурахи)

В ніч літає,
А вдень спить,
Головою вниз висить. (Кажан)

- Як ви гадаєте, про кого буде наше сьогоднішнє оповідання? Почніть свою відповідь словами «Я думаю …», «На мою думку …»
(слайд)
- Сьогодні вранці, відчинивши двері нашого класу, я відчула подих легенького вітру. Поглянувши на дошку, я побачила, що вітрисько-бешкетник переплутав букви, з яких складалося слово, що вказує на жанр сьогоднішнього літературного твору. Давайте спробуємо відновити це слово. (Оповідання).

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
- Який літературний твір ми називаємо оповіданням?
- Чим оповідання відрізняється від інших творів?
Ми будемо вчитися читати швидко, виразно, правильно. Перевіримо, чи справдиться ваше передбачення.
V. Ознайомлення з новим матеріалом
1. Вступна бесіда (слайд)
Сьогодні ми познайомимось із оповіданням «Весна у лісі», яке написав Олександр Копиленко.
Народився письменник 1 серпня 1900 року в місті Костянтиноград ( з 1922 року – Красноград)  Полтавської губернії у сім'ї залізничника. Тут в 1912 році вступає до Красноградської вчительської семінарії і в 1916 році закінчує круглим відмінником природничий факультет. У 1925 році закінчив біологічний факультет Харківського інституту народної освіти.
·         1922 рік — перше оповідання: «Там мабуть край»
·         1923 рік — виходить перша збірка «Кара-круча»
·         1926 рік — оповідання для дітей «Сенчині пригоди»
·         1948 рік – збірка оповідань «Як вони поживають»
Хто ж він, О. Копиленко? Учитель за фахом, письменник за покликанням і великий природолюб. Він усе життя цікавився птахами, звірятками, розводив у себе на квартирі якісь рідкісні рослини, про які вмів розповідати дивовижні історії.
1 грудня 1958 р. помер в місті Києві.
2. Словникова робота (слайд)
 Читання слів «луною» за вчителем. Читають спочатку дівчатка, потім хлопчики.
Білченята
відіграє
торішнього
метушаться
страхіття
неповороткі
Складання речення з одним із слів.
3. Інтерактивна вправа «Кероване читання». Складання плану (слайд)
1) Маленята-білченята.
2) Зустріч із зайченятами.
3) Кажан досинає зиму.
4) Мурашина купа.
4. Фізкультхвилинка (слайд)
VІ. Усвідомлення нового матеріалу
1.  Вправи на розвиток читацьких навичок
- Вправа «Читання по черзі» (до кого доторкнеться вчитель, той читає).
- Гра «Дочитай речення» (слайд). На слайді початок речення. Діти мовчки його читають, відшукують речення у тексті, зачитують його вголос.
- Гра «Хто який?» (слайд)
Сонні, неповороткі                          білченята
Малесенькі                                       мурашки
Сліпі, голі                                         зайченята
2. Хвилинка ерудита (слайд)
Новонароджене зайченя важить близько ста грамів. Ця крихітка, ледь з’явившись на світ, добре вдягнена в хутро, все бачить, і навіть вміє бігати! А через два-три дні його вже не наздоженеш. Силу дає материнське молоко, яке є навіть не молоком,  концентратом з білків, жирів та інших високопоживних речовин. Попивши такої суміші, зайченята можуть протриматися чотири дні, зачаївшись під кущиком, або в ямці в очікуванні матусі. До сімнадцяти днів зайченята, хоча вже й починають їсти траву, не можуть обійтися без молока, а потім, коли мати піде назовсім, живуть деякий час так званою дитячою сім’єю – тримаються разом, щоб не було страшно.
Ми говоримо, що зайці великі боягузи. А ось і ні! Зайці сміливі, відважні. Коли на них у полі нападає орел чи сокіл, заєць перевертається на спину і починає бити своїми лапками по нападнику з такою силою, що пропорює кігтями черевце птаха.
3. Вправи для відпочинку очей
Не працювати є причина –
Очам даємо відпочинок!
Мерщій рівнесенько сідаймо.
Очима кліпать починаймо.
Навіщо кліпать? Така зарядка –
Вже краще бачать оченятка.
4. Гра «Передай слово сусідові»
Діти переказують текст, за сигналом учителя говорять: «Я передаю слово…»
5. Гра «Річечка»
Учні поділяються на два варіанти.
І варіант: готують запитання до тексту.
ІІ варіант: відповідають на запитання, пересідаючи  з місця на місце.
6. Інтерактивна вправа «Правильне твердження» (слайд). Якщо твердження вчителя правильне, діти піднімають руки вгору, якщо ні – легко тупають ногами.
Білченята сплять вниз головою.
Зайченята  народжуються в хутрі, добре бачать і можуть бігати.
Білченята народжуються сліпі, голі та безпомічні.
7. Робота в групах
Скласти прислів’я із частин.
Березень часом снігом сіє, часом сонцем гріє.
Квітень з водою, травень – з травою.
Ластівка день починає, а соловей – кінчає.
(слайд)
8. Словесне малювання
- У підручнику немає ілюстрації до цього оповідання. Які малюнки ви б помістили  у книгу до цього твору?
VІІ. Підсумок уроку
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
·         На уроці мені найбільше сподобалось…
·         Я дізнався …
·         Під час уроку мені було найцікавіше …
·         Я зробив для себе висновок …
2. Розгадування лабіринту (слайд)
Діти, бережіть природу!
- Яке це речення за метою висловлювання?
Ми у світ приходим, щоб добро творити.
Бачити й відчути всю красу Землі,
Треба нашу Землю-матінку любити,
Вчитись світ любити, доки ще малі.
Слабким не чиніть і найменшого зла,
Хай вас не боїться пташина мала,
Хай лащаться котик та цуценята.
Метелика з квітки не треба зганяти,
Не ображайте дрібної комашки…
Добрим бути зовсім не важко..
Не нищіть квітки, не зривайте –
Нехай на них блищить роса.
Усе живе оберігайте,
Бо для людей це все краса.
VІІІ. Домашнє завдання (слайд). Читати виразно оповідання, намалювати ілюстрацію.





Урок №4
Тема. Урок милосердя. Василь Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»
Мета. Вчити учнів розуміти текст, виділяти головне, аналізувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб; поглибити знання дітей про загальнолюдські моральні якості; удосконалювати читацькі навички; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловлювати власну думку; виховувати доброту, людяність.
Обладнання. Мультимедійна презентація до уроку, таблиця складів, підручник, картки для роботи в групах.

Хід уроку
І. Організація класу
Усміхнися всім довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тобі обов’язково
День тобі веселим буде.
Інтерактивна вправа «Закінчи речення одним словом»
Діти, я пропоную вам заручитися підтримкою своїх однокласників. Для цього закінчіть одним словом речення: «Я бажаю вам …(успіху, перемоги, творчості)».
ІІ. Мовна розминка
1. Дихальні вправи
Вправа «Вітерець-пустунчик».
2. Артикуляційні вправи
- «Гойдалка»
Бачиш: гойдалка. Давай –
Вгору-вниз язик гойдай.
Вгору-вниз, іще давай!
Дужче гойдалку гойдай!
- «Футбол»
Нумо грати у футбол –
Забивай скоріше гол.
М’яч летить в одні ворота,
Потім – в другі. От робота!
- «Хованка»
В хованки тепер пограємо –
Язичок свій заховаємо.
То внизу він, то вгорі…
Заховався вже чи ні?
Унизу чи угорі?
Я не бачу його, ні.
3. Робота над скоромовкою (слайд)
Два брати їжачки
Два знайшли боровички.
Двом грибам зраділи –
На голки наділи
Й поспішили
Враз до мами,
Щоб варила борщ з грибами.
4. Робота над чистомовкою (слайд)
Ок-ок-ок – розпочали ми урок.
Шу-шу-шу – чистомовки я пишу.
Ят-ят-ят – їх пишу для всіх малят.
Ки-ки-ки – промовляєм залюбки.
Ло-ло-ло – щоб чисте мовлення було.
5. Гра «Впіймай м’яч»
Я називатиму прямі склади, а той з вас, хто спіймає м’ячик, назве обернений склад.
Ва – ав, ло – ол, му – ум, ля – ял, ша – аш, ли – ил, зи – из, те – ет.
6. Вправа «Читай швидко!»
Допомагайте своїм друзям.
Завтра діти підуть у похід.
Курчата забралися на город.
Мама називає Олю помічницею.
Син завжди допомагав батькові.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «Я передаю слово». Переказ оповідання
В. Сухомлинського «Про що думала Марійка».
ІV. Мотивація навчальної діяльності
1. Інтерактивна вправа «Передбачення». (Слайд)
- Уважно подивіться на назву. Як ви гадаєте, про кого або про що буде наше сьогоднішнє оповідання? Почніть свою відповідь словами «На мою думку …»
- Чи можна із заголовка дізнатися, як автор ставиться до дівчинки?
- Ви коли-небудь зустрічалися з людьми, в яких були фізичні недоліки?
- Чи легко жити людині з фізичними вадами?
- Як ви думаєте, з якими неприємностями їм доводиться зустрічатися в житті?
2. Робота із прислів’ями (слайд)
За добро добром платять.
Добро перемагає зло.
Хто людям добра бажає, той і сам його має.
- Яке слово повторюється в прислів’ях?
- Яку людину можна назвати доброю? А милосердною?
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
V. Повідомлення теми уроку
Сьогодні ми з вами опрацюємо оповідання Василя Сухомлинського «Горбатенька дівчинка», де герої стали перед вибором: як бути?
А як би вчинив кожен з вас? Чи зможемо не втрати гідності, людяності?
Відповіді на ці питання дамо після ознайомлення з твором.
VІ. Ознайомлення з новим матеріалом
1. Вступна бесіда (слайд)
- Які риси характеру ви знаєте? Ці риси характеру поселилися в будиночках. Прочитайте їх.

доброта
любов
чуйність
людяність
милосердя
уважність

жадібність
злість
брехливість
жорстокість
ненависть
байдужість

 
- Чому у першому будиночку оселилося сонечко, а у другому хмарка?
- В якому будиночку оселилися б ви? Чому?
- Як ви гадаєте, яка риса характеру найголовніша, яка об’єднує в собі всі інші?
- Саме про це буде наше оповідання.
2. Словникова робота. Читання слів повільно, швидко, скоромовкою (слайд)
Учні                здалеку                 подиву
подих             полегшено            насмішки
благав            спокійний              цікавість
чорноокий     затамував              всміхалися
лагідно           живенько              пустотливих
3. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»
Після читання кожної частини учням ставиться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. Потім це передбачення аналізується.
1 зупинка
- Кого привів у клас директор?
- Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?
- Що означає вислів очі впилися?
- Як ви думаєте, що трапилося далі?
2 зупинка
- Чого боявся вчитель?
- Як сприйняли діти дівчинку?
- Що означає вислів затамував подих?
- Як ви думаєте, що трапилося далі?
3 зупинка
- Що означає вислів перевів дух?
- Який іспит витримав клас?
- Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?
4. Фізкультхвилинка (слайд)
VІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Гра «Засічка – кидок»
За командою «кидок» - учні починають читати напівголосно текст.
За командою «засічка» - зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово. Цей текст таким самим чином читають ще раз.  Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг – «засічка» поставлена вже далі.
2. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання оповідання учнями до кінця.
3. Гра «Швидко відповідай»
ü  Де відбувалися події?
ü  Який ішов урок?
ü  З чого це видно?
ü  Хто перервав урок?
ü  З якої причини?
ü  Як звали нову ученицю?
ü  Яку фізичну ваду вона мала?
ü  Як діти зустріли новеньку?
ü  Чому вчитель «полегшено перевів дух»?
4. Вправа «Дочитай речення» (слайд)
Коли це у двері …
Чорноокий хлопчик …
Тридцять п’ять пар …
Він дивився у вічі …
Вони дивилися на …
Хто поступиться …
Учитель був тепер …
5. Складання плану (слайд)
1) Стук у двері.
2) Новенька дівчинка.
3) Учитель затамував подих.
4) Діти дивилися із цікавістю.
5) Клас витримав іспит.
6. Робота в парах
На парті лежать листочки зі словами. Складіть із цих слів прислів’я.
Не смійся з лиха людського, щоб тобі не було такого.
Не одяг красить людину, а добрі діла.
VІІІ. Обмін думками
1. Бесіда
- Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших людей. Потрібно бути терпимими до чужого горя, не залишати наодинці немічних.)
- Що вас найбільше вразило?
- Який ви зробили для себе висновок?
2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» (слайд)
 
 
 - До нас заглянуло сонечко, яке має назву «Людяність». Але воно без промінчиків. Давайте згадаємо, про що ми говорили на уроці і подаруємо сонечку промінці. Кожен промінчик – це гарна риса характеру, що входить в поняття людяність.

ІХ. Підсумок уроку
 Інтерактивна вправа «Мікрофон»
На уроці я зрозумів …
На уроці я дізнався …

Х. Домашнє завдання . Переказувати оповідання за планом.



 Бібліографія

1. Барташнікова І.А., Барташніков О.О. Вчися граючи. – Х., 1997.
2. Науменко В.О. Навчання вдумливого читання і розуміння художнього твору// Поч. школа. – 2008, №7.
3.  Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. – К., 2002.
4. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. – К.: Магістр-5, 2007.
5. Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології. – Х.: Основа, 2008.
6. Тягло О.В. Критичне мислення. Навчальний посібник. – Х.: Основа, 2008.










Конспект уроку трудового навчання (3 клас)



Тема. Робота з пластиліном. Вироби об’ємної форми. Виготовлення рельєфу «На дні морському» (3 клас)
Мета. Закріплювати вміння та навички роботи з пластиліном; формувати основні поняття про об’єм, пластику, форму, фактуру; розширити знання про рельєф; розвивати творчу уяву, вміння фантазувати; виховувати акуратність під час роботи з матеріалами, дбайливе ставлення до роботи.
Обладнання. Пластилін, стеки, дощечки для пластиліну, зразки виробів, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас!
Біля парти станемо чемно –
Плине час хай недаремно.

2. Перевірка готовності до уроку
Всі готові до уроку?
Нумо, переглянемо
Із обладнанням яким
Працювати станемо.

3. Упорядкування робочих місць

ІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося із засобами виразності скульптури, рельєфом та барельєфом. Виготовимо рельєф «На дні морському».

2. Розповідь учителя (мультимедійна презентація)
- Колись наш далекий пращур помітив, що на вологій глині залишаються відбитки, а у творчих руках цей матеріал перетворюється на фігурки людей, тварин, предмети побуту. З часом уміння ліпити вдосконалювалося. Людина опанувала інші матеріали: деревину, камінь, метал. Так виник своєрідний вид мистецтва – скульптура.
Скульптура – вид мистецтва, пов’язаний зі створенням об’ємних художніх форм з різних матеріалів.
Існують два види скульптури:
-         кругла – яку можна споглядати з усіх боків;
-         рельєф – об’ємне зображення на площині.
Розрізняють такі види рельєфу:
-         горельєф, якщо рельєф виступає над площиною більше, ніж на половину;
-         барельєф, якщо рельєф виступає менше, ніж на половину;
-         контррельєф, якщо рельєф заглиблений у площину.

3. Повторення вивченого
- Сьогодні ми згадаємо про матеріал, який дуже люблять використовувати для ліплення діти. Це – пластилін. Виготовляється він з очищеного і подрібненого порошку глини із додаванням воску, тваринного жиру та інших речовин, що перешкоджають усиханню. Питання про те, кого вважати винахідником пластиліну, є спірним. У Німеччині ним вважають Франца Колба (патент 1880 року), у Великобританії –  Вільяма Харбута (1844 – 1921)  (патент 1899 року). Пластилін німецького фармацевта Франца Колба до цього часу продається під назвою «Мюнхенський художній пластилін». Перший пластилін Вільяма Харбута був сірого кольору (його оригінальна формула і сьогодні – секрет). Пізніше в продаж поступав чотирьох кольорів.
Ліпити із пластиліну полюбляють не тільки діти, а і дорослі. В  2000 році продюсер та тележурналіст Джеймс Мей з допомогою майже 2000 учасників зробив сад, який назвав «Пластиліновий рай». Виготовляли цей сад 6 тижнів, використали 2,6 т пластиліну двадцяти чотирьох кольорів.

Гра «Вибери те, що властиве пластиліну»
- Ми вже не перший урок працюємо з пластиліном. Перевіримо, чи знаєте ви властивості цього матеріалу. Якщо ви почуєте властивість, яка притаманна пластиліну, плескайте в долоні.
Кольоровий, крихкий, рідкий, жирний, пластичний, не розтягується, липкий.
4. Фізкультхвилинка
На морі
Хвилі бавляться та б’ються,
Наче неслухи-хлоп’ята.
І стрибають, і сміються:
Вітер їм лоскоче п’яти.
Вгору, вниз і знову вгору.
Підганяє дужий вітер.
Розгойдав він ціле море –
Як же хвилям не радіти!

5. Розповідь з елементами бесіди
- Отже, сьогодні ми з вами побуваємо у царстві всемогутнього Посейдона. Тут на вас чекають безліч фантастичних створінь. Готові до захоплюючої подорожі морськими глибинами?

        У подорож ми вирушаємо
І з вами дно морське пізнаємо.
А дно морське цікаве, дивне,
Там все казкове і чарівне,
І дивовижне, й неповторне,
Там є красиве, є й потворне.
І небезпечне, й таємниче,
Усе для нас таке незвичне.
Отож не варто гав ловити,
Мандрівку час уже здійснити.
(Демонстрація фільму)

- Відгадайте загадки.
Водою їхали пани, на них срібні жупани.
Хоч жупани – лата на латі,
Панам раді в кожній хаті. (Риби)

Що за плащ хвостатий в морі
На підводному просторі?
Обережно! Є  розряд.
Електричний це є …. (скат).


Глибоко  на дні живе,
Ніби по небу пливе,
Та не світить і не гріє,
Бо цього робить не вміє. (Морська зірка)

- Чи знаєте ви …
·        У ХІХ ст. у Росії був виловлений сом завдовжки 4,5 метрів і вагою 347кг. Найбільший же в світі сом (450 кг) був спійманий у річці Одер в Німеччині.
·        Найнебезпечніші серед річкових риб – піраньї. Вони мешкають у річках Південної Америки і нападають на будь-яку живу істоту, що опинилася у воді, незалежно від її розмірів.
·        Довжина найменшої в світі риби – карликової пан-даки, складає 7 мм, а вага всього 4 г. Ця безбарвна і майже прозора рибка мешкає в річках Південно-Східної Азії і Австралії.
·        Рекордсменом за швидкістю підводного плавання є риба-меч. Ця риба може виростати до шести метрів. Переміщається вона зі швидкістю урагану – до 130 кілометрів на годину!  У риби є страшна зброя – гострий меч, який утворений із зрощених кісток верхньої щелепи.
·        Серед риб, що нині мешкають у Світовому океані, неперевершеною за довжиною і за масою тіла є китова акула, що досягає у довжину 20 метрів. Китова акула – миролюбний морський гігант. Поволі пливучи в товщі води, вона, як сачком, збирає своїм величезним ротом здобич (рачків, кальмарів та іншу дрібну рибку) і, пропускаючи воду через дрібне сито своїх зябрових дуг, фільтрує їжу.

ІІІ. Практична робота учнів

  Інструктаж учителя
Робота з посібником
Повторення правил безпеки під час роботи.
1.     Розминати пластилін потрібно на дощечці.
2.     Розрізати пластилін потрібно за допомогою стеки.
3.     Невикористаний пластилін слід покласти до коробки.
4.     Після завершення роботи з пластиліном руки потрібно витерти серветкою.
5.     Не можна брати пластилін до рота, торкатися брудними руками обличчя, очей, одягу.
- Приступаємо до виготовлення рельєфу «На дні морському».
o   Для цього вам знадобиться основа з картону.
o   З різнокольорового пластиліну скачаємо кульки. Це будуть камінці. Викладаємо на основу та притискаємо.
o   Далі виготовляємо рибок, інших мешканців морського дна та водорості.
o   Виготовлених рибок та водорості слід міцніше притиснути до основи.
o   За допомогою стеки зробимо фактуру поверхні у рибок, щоб показати лузгу.


ІV. Виставка та оцінювання робіт учнів
Презентація робіт дітей.

V. Підсумок  уроку
Вправа «Мікрофон»
-         Що найбільше сподобалося на уроці?
-         Про що дізналися?




Конспект уроку природознавства


        Тема уроку. Вода, її дивовижні властивості (2 клас)
Мета уроку. Познайомити з властивостями води, дати уявлення про воду як необхідну для життя складову довкілля, розширити знання про те, де в природі є вода.
Розвивати пізнавальну активність, інтерес до інформації природничого характеру.
Виховувати бажання обережно ставитися до природи,її багатств.
Обладнання. Серія малюнків; склянки для дослідів; матеріали для дослідів: сіль, цукор, олія, пісок, лимонна кислота, марганець; дзеркальце, вата, трилітрова банка, піпетка.
Хід уроку
І. Організаційна частина

1. Привітання довкіллю.
Я всміхаюсь сонечку!
Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці!
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику!
Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся!
Зичу всім добра!

2. Повторення правил поводження в довкіллі
- Діти, сьогодні ми з вами завітаємо в гості до лісу. Давайте пригадаємо правила поводження у весняному лісі.
(Демонстрація знаків про правила поведінки у весняному лісі).
1) Не галасуй у весняному лісі.
2) Не топчи і не зривай даремно квіти.
3) Не пошкоджуй кору дерев.
4) Не лови метеликів.
5) Не залишай після себе сміття.

ІІ. Актуалізація опорних знань
Щоб отримати пропуск до лісу, ми повинні пригадати вивчений матеріал.
- Що люди називають природою? (Увесь світ навколо нас – природа).
Повторення про живу і неживу природу. (У формі гри «Струмочок»).

 (Перестрибуючи через уявний струмочок, діти називають об’єкти живої та неживої природи).
- Що не належить до природи?

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу
1. Оголошення теми уроку, завдань
Відгадайте загадку.
Є в природі дивина –
Прісна, без смаку вона.
Запаху немає теж,
Її в руки не візьмеш.
Коли чиста – то прозора,
За що люблять її зорі.
Сіль чи цукор як ковтне,
Не знайдеш вже їх ніде.
Смаку тоді набуває,
Кожен з нас те добре знає. (Вода).

То тверда, а то м’яка,
Та здебільшого рідка.
То нечутна, то шумить,
Або навіть закипить.
Як нема її – біда!
Люди звуть її… (вода).

Так, сьогодні ми будемо говорити про найкоштовніший мінерал на Землі – воду. Науковці вважають, що життя зародилося у воді.

2. Розповідь учителя
Вода – не просто джерело життя, вона – саме життя. Вона є скрізь: у весняному дощі, у візерунках на зимовому склі, у бризках, якими вас облила машина, у квітках, що їх дарують близьким людям, вона у нас самих. (Дослід з дзеркальцем. Дихнути на сухе дзеркальце. Воно стане вологим, тому що в організмі людини є вода).
Усе живе  потребує води. Без неї в’яне квітка, страждає звір, змовкає пташка. Кожна краплина води – дорогоцінний дар природи.
Вода займає ¾ частини нашої планети. На Землі є солона і прісна вода.
Якщо уявити собі, що вся вода нашої планети вміщується в трилітровій банці, то прісна вода займає лише півсклянки. Відібравши піпеткою три краплини з цієї склянки, ми отримаємо воду рік та озер – прісну воду. (Показати).

3. Казка «Сніжинка – краплинка»
А зараз послухайте казку. (Діти імітують рухи).
У високому холодному небі народилася білесенька сніжинка. Вона довго кружляла у веселому танку і нарешті опустилася на землю. Там лежало ще багато сніжинок, схожих на неї. (Покружляти і присісти).
-Що ви тут робите? – спитала їх сніжинка.
- Ми прикриваємо землю від тріскучого морозу.
Сніжинка разом з подружками почала оберігати матінку – земельку.
Та ось пригріло ясне сонечко. Потемніла сніжинка, а згодом перетворилася на краплинку води, яка влилася в бурхливий струмочок і потекла до річки. А сонечко припікало все дужче і дужче. (Побігати по колу)
І ось одного разу краплинка вистрибнула із річки, перетворилась на невидиму пару і стала підніматися все вище і вище. Їй було весело. Вона з захопленням розглядала з висоти блакитну річку, зелені луги, темні ліси, безмежні поля. (Підняти руки, покружляти).
Нарешті краплинка потрапила до країни Хмар. Там вона зустрілася зі своїми сестричками.
Погнав вітер хмари по синьому небу. І ось одного разу випали вони на землю рясним дощем. Краплинка з цікавістю стала оглядати все навколо.
-Дякую тобі, люба, - почула краплинка лагідний голос. – Зимою ти мене гріла, а сьогодні напоїла досхочу. Бо я без тебе зовсім висохла. (Гра «Дощик»).
Впізнала краплинка матусю – земельку, ніжно пригорнулася до неї і поцілувала.
(З’являється дівчинка у костюмі Краплинки)
Ой, погляньте, до нас завітала Краплинка.
- Доброго дня, любі діти. Я почула ви хочете більше дізнатися про воду та її властивості. Я вам допоможу. Ось візьміть конверти, в яких я приготувала вам завдання.
3. Дослідницька робота
1-ша група. Дізнатися про властивості води.
Дослід 1. Опустимо ложку в банку з водою, ми її бачимо. (Вода прозора, не має кольору).
Дослід 2. Понюхати воду. (Вода не має запаху).
Дослід 3. Налити воду в тарілку, пляшку, банку.
Висновок: вода набуває форми тієї посудини, в якій знаходиться; вона прозора, не має кольору, не має запаху.
2-га група. Які речовини розчиняє вода?
Досліди . Добавити у воду речовини і розмішати паличкою (сіль, цукор, олія, крейда, лимонна кислота, пісок, глина, марганець). (Воду набрати із джерела у пробірки).
Висновок: вода – розчинник, але не всі речовини вона може розчинити. Сіль, цукор, лимонна кислота, марганець – розчинилися; крейда, олія, пісок, глина – не розчинилися.
3-тя група. Довести   важливість води для рослин та тварин.
(Біля джерела живуть пташки, різні комахи, черв’яки, ростуть різноманітні рослини).
(Дослід «Квітка, що розквітла на воді». Вирізати з паперу восьмикутну зірку, загнути пелюстки у середину. Покласти паперову квітку у ємкість з водою. Квітка поступово «розтулить пелюстки». Це відбувається тому, що вода через капілярність проникає у пусті простори між волокнами паперу. Так і рослини отримують воду із землі).
Висновок: все живе на землі потребує води. Без води життя гине. Вода напуває землю, а земля годує все живе: людину, тварину, рослину.

4. Робота з учителем
Продовжимо мандрівку до власних відкриттів.
Вода має дивовижні властивості. Вона створює на своїй поверхні плівку поверхневого натягу. По ній, як по землі, ходять водоміри, личинки комарів, повзають молюски. А деякі риби навіть прикріплюють до плівки свою ікру.
Дослід про поверхневий натяг. Наповнити склянку водою до самого краю. Пінцетом взяти голку і обережно покласти на поверхню води.
Заповнити склянку до самого краю і уважно придивитись до її поверхні. Можна помітити, що вода готова перелитися через край, але поверхня її випукла. Поверхневий натяг прагне зібрати воду нібито у мішечок. Якщо води залишилось зовсім мало, то поверхневий натяг надасть їй форму кулі – краплі (мильні бульбашки).
ІV. Закріплення матеріалу
Спробуйте уявити життя людини без води! І ви зрозумієте: вода – безцінний дар природи, що потребує вивчення, збереження та пошани.
Вода може розчиняти різні речовини. Яких тільки розчинів вона не утворює! Це  кров,  молоко,  фруктові соки,  мінеральні води,  морська вода. Деякі розчини ви сьогодні утворили самі. До речі, випиваючи чашку чаю, ми поглинаємо 0,0001 г скла. У морській воді міститься близько 70 хімічних елементів. А якби виділити розчинене в океані золото, то кожній людині на Землі дістанеться 3 кг.
Вода – це життя. Тисячі років можуть пролежати зернятка в сухій землі. Та коли їх зволожити водою, вони проростуть.
Вода – непроста речовина. Вона складається з різних видів води. Є серед них і жива, і мертва. (Жива вода – це вода джерел, тала вода).
-Як жива вода може перетворитися на мертву?(Забруднення)
Отже, вода – справжнє диво природи. Але часто люди не вміють цінувати його. Ось вода, яку я набрала з річки. Зараз за допомогою досліду я вам покажу як очистити воду.
Дослід. Із вати чи промокального паперу робимо фільтр. Через нього пропускаємо забруднену воду.
Висновок: забруднену воду можна очистити за допомогою фільтрів. Ми це зробили за допомогою простого фільтру, а на заводах, фабриках – складних фільтрів, а також очисних споруд.
Ще вода наділена магічним властивостями. До неї треба звертатися тільки з гарними словами. Тоді вона віддячить добром.
Сьогодні ми наберемо з джерела води. І зробимо експеримент: розіллємо її у три склянки і посадимо цибулю. До однієї склянки ми будемо звертатися із гарними словами, до другої будемо говорити недобрі слова, а на третю не будемо звертати увагу. А через деякий час подивимося на результат.
Цей дослід доведе, що вода має пам’ять, реагує на наші дії.
Воду глибоко шанували наші предки. Особливо велику магічну силу, вірили вони, мала так звана «непочата вода», набрана з криниці до схід сонця. У ній купали новонароджених, нею напували корів, щоб давала більше молока, і вмивалися, щоб не боятися лихого ока.
Ось і я принесла вам такої води. Якщо хочете , можете взяти трішки води і змочити обличчя.
-Здрастуй, водо Уляно, колодязю Аврам і джерело Борисе, -  так на ім’я зверталися до води, перш ніж попрохати зцілити недугу, забрати лихо, принести щасливе кохання.

V. Підсумок
Екологічна гра «Комплімент воді»
А зараз ми поп’ємо водички
Із поетичної кринички!
- Доберіть влучні слова для уславлення краси та значущості води.
·        Розляглася земля неозора, а найкраща вода…(прозора).
·        На землі калинове намисто, а найкраща вода…(чиста).
·        Тут діброва шумить невмируща, а найкраща вода …(цілюща).
·        Ось і день проминув. Ніч коротка, а найкраща вода …(солодка).
       Кажуть люди: скільки криниць на землі, скільки зірок на небі. І якщо вам доводилося бачити, як падає зірочка, знайте, що то десь замулилося джерело. Отже, щоб не згасали зірки, оберігайте живі криниці!
Ви дуже добре попрацювали, і зараз Краплинка вас віддячить. Вона з джерельної води та різних пахучих трав приготувала чай. Пригощайтеся.
VІ. Домашнє завдання
Результати спостережень записати в зошит. Скласти розповідь «Вода в довкіллі».


















1 коментар: