Виховна робота

Тема виховної години: Великі права маленької дитини.

Мета: ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, акторські здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.

Обладнання: Ілюстрований матеріал до теми, плакати «Знай свої права та обов’язки», «Права дітей», «Обов’язки учнів», картки для групової роботи, таблиця «Робота в групах», мультимедійний проектор, презентація.


Хід уроку


І. Організаційний момент

- Сьогодні у нас на виховній годині багато гостей, давайте привітаємось до них і прочитаємо  девіз  нашого уроку. (Слайд 1)

Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Вчителя слово
Здійсню я практично.

1.      Гра «Передай по колу посмішку»
(Слайд 2)
-       Для досягнення згуртованості, для позитивного настрою на роботу поверніться обличчям один до одного і передайте посмішку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.      Таємничо - чарівна хвилинка
(Слайд 3)

- У мене в руках чарівна скринька, у якій знаходиться найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити? Але поки що не розповідайте, що ви там побачили. ( Діти заглядають у скриньку із дзеркалом)
- Ви бачили в чарівній скриньці себе. Людина – найцінніший скарб, кожен з вас особистість і саме такої людини, як ви, більше не буде на цій Землі.

2. Вірш «Ти знаєш, що ти Людина»


Ти знаєш, що ти Людина
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина.
Очі твої – одні.



Більше  тебе не буде,
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди, -
Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе
Озера, гаї, степи
І жити спішити треба,
Хоч  хочеш того, чи ні.


ІІІ. Повідомлення теми і мети виховної години

- Щастя дітей залежить не тільки від сім’ї, батьків, родини. Але й від того, як піклується про дітей держава. Сьогодні ми зібралися для того, щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Дуже важливо, щоб ви знали свої права, і не тільки знали, але й уміли ними користуватись. У світі існує окремий день, присвячений правам людини – 10 грудня.

- Отже, наша виховна година  присвячена  правам та обов’ язкам дитини.
- Давайте всі разом прочитаємо тему «Великі права маленької дитини». (Слайд 4)

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь про Декларацію прав дитини

 - Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?

 Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.
 Дитина – це людина, яка зростає.
(Слайд 5)

- Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину, пройшло не одне тисячоліття, поки людство нарешті прийняло закони, які оберігають дитину – найбільше наше багатство.
- Зараз послухайте інформацію, яку підготували наші історики.

Історики (Слайд 6)

У різні епохи неоднаково дивились на виховання та догляд за дітьми. Аж у ХV - XVI ст. на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі іграшки, пишуть дитячі книжки, дитячі пісні та музику.
А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви? Так не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих.
У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було не легко, не було законів, які оберігали б їхнє життя.
(Слайд 7)
- Але і сьогодні не всім дітям живеться легко. Багато дітей недоїдають, 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.
В Україні три четверті дітей з хронічними хворобами. З’явився новий тип дітей – «діти вулиці». Це діти, які залишили рідні домівки і живуть та харчуюються як заманеться. Основна маса з них має освіту 3 – 4 класи. Більшість з них малолітні злочинці, наркомани, торговці наркотиками.
У СВІТІ

100 млн. дітей у всьому світі жебракують

50 млн. дітей працюють в небезпечних умовах

120 млн. дітей не відвідують школу

3.5 млн. дітей помирають від тяжких хвороб, які можна вилікувати.


 - Хто може дати нам закони, які будуть нас захищати? (Держава)
- Діти, кожна держава повинна піклуватись про своїх громадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних. Про людей усіх національностей. Будь – якого кольору шкіри. В тому числі про маленьких громадян. У кожній демократичній державі є Конституція, яка захищає людину, гарантує її права.

- А що таке Конституція?

 - Послухайте наших консультантів.
(Слайд 8)

Консультанти:

Конституція – Основний Закон будь-якої держави. У ній записані усі правила, з якими повинні ознайомитися люди цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати! За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян.
Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини». (Слайд 9)
Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1959 року Генеральною Асамблеєю ООН.

- Як називається документ, який захищає права своїх маленьких громадян?
- Коли була прийнята Декларація прав дитини?
- Як називається Основний Закон нашої держави?

20 листопада 1989 року прийнята Генеральною Асамблеєю ООН «Конвенція про права дитини». Це найдосконаліший міжнародний документ, що захищає права дітей. (Слайд 10)
24 серпня 1991 року Україна проголосила свою незалежність, а 27 вересня 1991 року «Конвенція про права дитини» набула чинності в Україні.


V. Закріплення матеріалу

1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». (На дошці)

- А зараз давайте згадаємо, з якими правами дитини ми вже знайомі.
- Наші помічники прикріплять сонечка, які підтвердять ваші слова.

на відпочинок                            і дозвілля                             на любов і піклування

на медичну допомогу                  ПРАВА                             на освіту

                                                    ДИТИНИ

                                                на спілкування

2.      Інсценізація
(Слайд 11)

- Діти, сьогодні на уроці для всіх присутніх сюрприз. Чи любите ви казки? Їх люблять і діти, і дорослі. Отже до нас на урок завітала казка. Але казка наша незвичайна, вона більш сучасна. Послухаємо наших героїв.

Буратіно: Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?

Мальвіна: О, ви робите незвичайні успіхи, Буратіно! І лише одна – однісінька країна відмовилася. Це Країна Дурнів.

Буратіно: А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна: Ну, ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати».  Як це робив Карабас – Барабас.

Буратіно: Ух ти! Здорово! А ще!

Мальвіна: А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.

Буратіно: Подумаєш, а якщо я не хочу вчитися?

Мальвіна: Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав кожна дитина повинна пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу, Буратіно, –  це і ваш обов’язок.

Буратіно: Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити що завгодно!

Мальвіна: Ох, який же ви негідний хлопчисько! Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитись один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.

Буратіно: Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватись однаковими, рівними: наприклад, мій сусід, хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик – 2 з половиною…
Мальвіна: Послухай: народжуватись рівними – це не значить народжуватись однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить – народжуватися людьми маленькими і голими. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами!

- З якої казки наші герої?
- Що нового дізнався Буратіно на уроці?
- Хто порушував його права?
- Який обов’язок не дуже подобається Буратіно?

- Звичайно, дуже добре знати свої права, а ще краще – пам’ятати про обов’язки. Який ваш головний обов’язок? Вчитися, стати освіченими, мудрими, вихованими людьми. Ваше майбутнє, майбутнє нашої України залежить цілком від вас, від того, з яким багажем знань залишите ви стіни нашої школи. Вам у майбутньому розбудовувати наш великий дім, ім’я якому – Україна.

3. Пошта казкових героїв
(Слайд 12)

- Сьогодні герої різних казок дізналися, що ми будемо говорити на уроці про Права дитини і тому вранці мені передали їхні листи. З вашого дозволу я відкрию один, і ми разом дізнаємось, від кого він.

«У бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили.
І пустили в Океан –
Так звелів Їм цар Салтан».

- Що це за казка? ( Про царя Салтана)  (Слайд 12)

- Чи мали право ці люди так чинити з царицею і дитиною? Які права вони порушили?
(Головне право людини – право на життя». Маленька дитина має право жити. А дитина могла загинути в хвилях океану.)

3.      Робота в групах
(Слайд 13)

- Але ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в групах, а потім представники кожної групи повідомлять нам свої висновки.
(Кожна група отримує лист, обговорює його та звітує за узгодженою схемою. )
- Кожна група отримує завдання: прочитати частини казок і сказати, які були порушені права дитини. При відповідях користуйтеся Конституцією України, якщо це потрібно. Вживайте в мовленні слова: « Я так думаю…»,  « На мою думку…» тощо.

1. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
(Слайд 14)

1. З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)


2.      "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк!"
(Слайд 15)

1. З якої казки цей лист? («Вовк і козенята».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на життя.)

3.      «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.»
(Слайд 16)

1. З якої казки цей лист? («Попелюшка».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на відпочинок.)
 4. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове  царство. Мені холодно, я хочу додому."
(Слайд 17)

1. З якої казки цей лист? («Снігова королева».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на вільне пересування.)

5. "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок."
(Слайд 18)

1. З якої казки цей лист? («Чиполіно».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на волевиявлення.)

6. "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."
(Слайд 19)

1. З якої казки цей лист? («Дванадцять місяців».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)

7. «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».
(Слайд 20)

1. З якої казки цей лист? («Івасик-Телесик».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)

 8. «Полечу я від баби і діда, коли назбираю багато пір’ячка. Не можу так більше жити»
(Слайд 21)

1. З якої казки цей лист? («Кривенька качечка».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на особисті речі.)

- Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково передам їм.

VІ. Підсумок

-  Ось і підійшла до кінця наша виховна година. Про що ми дізналися сьогодні? Що запам’ятали?

Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її.
Своєю Україною гордитись.

Я маю право на здоров’я охорону
Яка б не трапилась біда,
Щоби завжди в моєму домі –
Спокійною була моя сім’я.

У школі всіх наук джерела
Зібрані зі всього світу
Обіцяю добре вчитись
Я маю право на освіту.

На чисту воду і на хліб духмяний
Я маю право раз і на завжди
Всім дітям достатнє харчування
Потрібне, щоб здоровими росли


Я маю право на веселку і весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах,
Що щедро Україну зігріває,
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.

І на завершення – порада для всіх дітей світу.

Дитя моє, права дитини
ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо
напевне знати в наші дні:
коли з тобою справедливо
вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам’ять
Порадь і друзям почитай.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи.
Люби свою сім’ю і школу,
Свою країну ти люби!



Гра-квест "Календар жовтня"
Місце збору і проведення - шкільний спортивний майданчик.
І етап - "Візитна картка"
На майданчику шикуються команди. Кожна команда має свій прапірець та кольорову краватку. Гра починається з урочистого привітання команд учасників.
ІІ етап - "На старт! Увага! Руш!"
Після привітання команди отримують маршрутні листи, де  зашифровані назви станцій, якими будуть подорожувати. Діти розшифровують написи і готуються до початку подорожі.
Подається умовний сигнал і команди рушають. На кожній станції за виконання завдань діти отримують жетони у вигляді смайликів.
Станція "Поетична"
Дітей зустрічає Королева Жоржина. вона розповідає про десятий місяць року - пору жовтіння та початку опадання листя з дерев.
скільки краси, лірики, музики, радості й тихого смутку приносить нам цей місяць! Його ніжно називають золотим, замріяним, загадковим, незбагненним і неповторним у своїх витівках та розвагах. Приваблює він нас своєю мінливістю і буянням осінніх барв, а також тим, що балує нас щедрістю та багатством.
1. Гра "Віднови вірш"
(Дітям на аркушах роздають вірш про осінь, який треба відновити)
Осінь казку нам (дарує),
Навкруги усе (фарбує).
Землю (листям) застеляє,
Пташок у вирій (проводжає).
2. Гра "Склади казку"
(Дітям пропонується скласти казку про місяць Жовтень)
- Давайте спробуємо скласти казку про місяць Жовтень "Жовтень іде в гості". А розпочнемо її так, як зазвичай починаються казки.
Жив-був на світі Жовтень....
- Який був Жовтень? (Теплий, холодний, дощовий, сухий).
- Якого кольору у Жовтня одяг? (Жовтий, оранжевий, червоний, золотавий).
- Прийшов Жовтень у ліс...
- Прогулявся він садом...
- Завітав у поле...
- Забіг Жовтень до людських осель...
- Був у Жовтня молодший і старший брат. А звали їх ...
- А мати їх була...
Станція "Народний календар"
На станції команди зустрічають Колобок та Заєць. Вони розповідають дітям про народні свята, прикмети, пропонують розгадати кросворд.
1. Гра "Я знаю більше про Покрову"
Дітям пропонується розказати як можна більше про свято Покрови. За правильні відповіді отримують смайлики.
2. Гра "Плутанина"
Завдання: відновити прикмету, у якій переплутані слова.
  • Студений, буде нетепла, то й зима, як жовтень. (Як жовтень студений, то й зима буде нетепла.)
  • Такий який жовтень, березень. (Який жовтень, такий березень.)
  • На малосніжну грім у жовтні - зиму. (Грім у жовтні - на малосніжну зиму.)
  • Дерева в листі, як у жовтні, то буде пізня зима. (Як у жовтні дерева в листі, то буде пізня зима.)
  • Жовтень ходить гонить птиці з гаю. (Жовтень ходить по краю та й гонить птиці з гаю.)
  • Холодними плаче сльозами жовтень. (Плаче жовтень холодними сльозами.)
Станція "Козацькі забави"
На станції учасників зустрічають герої мультфільму "Козаки". Вони вихваляються своєю силою і спритністю, пропонують учням позмагатися з ними.
1. Рухлива гра "Почепи яблука"
Гравці із зав'язаними очима повинні наліпити "яблука" на намальоване дерево яблуні. Виграє та команда, якавпорається із завданням швидше, чи, принаймні, повісить найбільшу кількість яблук.
2. Рухлива гра "Нагодуй пташок"
Перед гравцем на підлозі стоїть порожня скляна пляшечка, зверху якої одягнена паперова голівка пташки з відкритим дзьобом. Кожному гравцю видається по п'ять горошин. Завдання: потрапити горошинкою до ротика пташки. Виграє той, хто першим впорається і менше за всіх промахнеться.
Станція "Ерудит"
На станцій дітей зустрічають хлопчик Барвінок та дівчинка Ромашка.Вони загадують загадки.
1. Гра "Відгадайка"
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить.
Сонце вже не припікає.
Коли, діти, це буває? (Восени)

Невидимка ходить в гаї,
Всі дерева роздягає. (Осінь)

Хоч у нього шуба є.
Та як холод настає,
Вфн не їсть тоді, не п'є,
І не ходить, не гуляє,
А у лігво залягає. (Ведмідь)

Крил не має, скрізь літає.
З дерев листячко зриває. (Вітер)

Відлітають за моря, у краї далекі,
По будинках гнізда в'ють.
Звуть же їх... (Лелеки)

шарудить вода струмками.
Хтось невидимий в імлі
Небо сірими нитками
Пришиває до землі. (Дощ)

На дереві гойдається,
Жупан колючий має,
На літо одягається,
а восени скидає. (Каштан)

Листя жовте облетіло,
Парки та сади укрило.
Та поглянь на гілочки,
Що горять, немов свічки...
Восени зачервоніла
Рясно-рясно.... (Горобина)

Станція "Пазл"
На станції дітей зустрічають Мальвіна та Буратіно.
Учням пропонується зібрати пазл.

Станція "Художня"
Дітей зустрічають Мурзилка і Тюбик. Вони дають завдання розфарбувати картину улюбленими кольорами Жовтня.

ІІІ етап "Фінал"
Команди повертаються на місце збору. Підраховуються жетони. Ведучий проголошує слово про процес квесту, оцінює активність і настрій учасників гри. наголошує, що гра не мала характеру змагання за перше місце. Найголовнішим для всіх було отримання нових знань та здійснення подорожі.




Немає коментарів:

Дописати коментар