Методичні рекомендації на 2016 - 2017 навчальний рік
http://osvita.ua/school/52084/
понеділок, 22 серпня 2016 р.
пʼятниця, 19 серпня 2016 р.
1 вересня 2016 року: абсолютно нова школа.
Чотири роки без оцінок і сучасні письменники замість радянських: що пропонує реформа початкової школи
Відмінник і другокласник Льоня К. з м. Ірпінь, що під Києвом, прийшов зі школи, і годину просидів за столом, так і не вирішивши задачу з математики: 24 кг меду розлили порівну у 8 банок, а ще 30 кг – порівну у 6 бідонів. На скільки кілограмів меду було більше в бідоні, ніж у банці? Йому взялася допомогти няня з вищою, щоправда, філологічною освітою. А пізніше підключили тата з вищою економічною освітою та маму-журналістку, які повернулися з роботи. Тато спочатку задачки теж трохи злякався, але, згодом, таки вирішив: на 2 кг у бідоні більше, ніж у банці. Але Льоня так і не зрозумів, чому. Чи то не міг збагнути, що банки вимірюються літрами, а не кілограмами, чи то йому не вдавалося уявити собі діжку, з якої мед розливали.
А от минулорічна першокласниця Настя П. з Чернігова, зараз на канікулах, але увесь рік приходила з школи додому о 2-й, десь з годинку відпочивала – грала на планшеті чи дивилася мультики, а тоді з 3-ї і аж до 9-ї робила уроки. У дитини не залишалось часу, щоб просто прогулятися на свіжому повітрі.
З 1 вересня цього року вчитися будемо по-новому: аби таких історій стало менше, Міністерство освіти взялося за оновлення та розвантаження програми початкової школи. Проект оновлення програм початкової школи ґрунтувався на великому он-лайн обговоренні на відкритій платформі EdEra, де були виставлені чинні програми, і всі бажаючі, авторизувавшись, залишали там коментарі і пропозиції. Зареєструвались понад 4000 тисячі унікальних користувачів, більшість з яких вчителі-практики, які залишили понад 8 тисяч коментарів.
Саме на основі цих пропозицій модератори проекту внесли зміни, і оновлені програми були виставлені на повторне публічне обговорення. Також до процесу були залучені наукові консультанти Національної академії педагогічних наук.
Отже, від розмов до практики - що зміниться?
Принципові зміни
Без оцінок. З цього навчального року, як і в більшості країн Європи, молодші школярі повертатимуться з уроків без оцінок у щоденнику. Таке рішення прийняли, аби дітей не порівнювали між собою, а вчителі не те, щоб не мали «улюбленців», таке навряд чи можливо й потрібно, але задля того, щоби ця прихильність не підкріплювалася ще й цифрою. Як альтернативу вчителю пропонують оцінювати здібності учнів на словах, приміром, «добре», «молодець» чи «відмінно». Оцінювати учнів за 12-бальною шкалою почнуть з 5-го класу, а щоб підготувати їх морально до цього, вже в 3-4-му класах вчителі орієнтовно називатимуть оцінку, яку б виставили за певне завдання.
Самостійність учителя. Скажемо чесно: не всі вчителі оцінили нововведення «без оцінок», але чим вони дійсно задоволені – це тим, що тепер самостійно визначатимуть кількість годин, необхідну для вивчення певної теми.
Домашні завдання забиратимуть менше часу і сил. У МОН вирішили, звичайно не повністю відмінити, але зменшити обсяги домашніх завдань. Це - на радість і дітям, і батькам, які теж разом з ними «вчаться».
З олівцями, але без червоної ручки. Дітям, нарешті, дозволять писати олівцями, а не обов’язково пером чи кулькою, аби вони могли легко стерти помилки. Вчителі вже не використовуватимуть червону ручку: мабуть, щоб не травмувати дітей і батьків.
А тепер – що зміниться у програмах по предметах:
Українська мова
- Раніше діти складали речення за малюнком у підручнику з обмеженою кількістю слів, що вбивало всякий потяг до творчості. А тепер діти складатимуть речення довільно.
- Звукові схеми складних слів, наприклад, «ящірка», вирішили подавати у 3-му класі, а в першому залишити лише прості.
- Замість написання тексту-роздуму, тексту-міркування чи тексту-розповіді, які мають чітку структуру, вводиться новий тип мовлення – есе, аби дітям було легше висловлювати власні думки.
- Деякі заскладні теми, як-от «Правопис особових закінчень дієслів», перенесли у старші класи.
Літературне читання
- З програми вилучили вивчення творів 49 радянських письменників (яких саме, поки що не вдалось з’ясувати), натомість наповнили навчальну програму дисципліни іменами сучасних авторів - Мар’яни Савки, Наталки Поклад, Лесі Ворониної, Зірки Мензатюк, Сергія Гридіна, Андрія Куркова, Катерини Штанко тощо.
- Дітей навчатимуть аналізувати вчинок дійової особи без поділу на «хороший-поганий».
- Навичку читання тепер не перевірятимуть за кількістю прочитаних слів на хвилину, адже це не дає дітям зрозуміти зміст прочитаного. Акцент робитиметься на якості читання – тобто на виразності та розумінні прочитаного. Наприклад, учень/учениця 4 класу читає вголос свідомо, правильно, виразно із дотриманням основних норм літературної вимови і мовчки (усвідомлено) в оптимальному для розуміння темпі.
Математика
- Перші в житті літні канікули дітям запам’ятовувалися одним – зубрінням таблички множення. За оновленою програмою вони вчитимуть табличку множення у другому семестрі 2-го класу і лише до 5, а від 6–9 учні 2-го класу зможуть у обчисленнях користуватися таблицями. А вже у 3-му класі школярі мусять навчитися рахувати без допоміжних матеріалів.
- Першокласників не змушуватимуть завчати напам’ять таблиці додавання і віднімання в межах 10, а учнів 2-го класу – в межах 20.
Іноземні мови
- При вивченні іноземних мов основним буде усне мовлення, вміння вести діалог, а не читання й письмо. Останнє діти почнуть вивчати у другому семестрі 1-го класу.
- У чому різниця між простими минулим і майбутнім часами, наприклад, в англійській - дітям пояснять аж у 4-му класі.
- А що таке Present Perfect (теперішній час доконаного виду) школярі дізнаються вже у старшій школі.
- І взагалі вивчати мови має стати цікавіше, бо вчителі іноземної мови подаватимуть нові знання школярам за допомогою пісень, віршів і відеоматеріалів. Тобто нарешті наші люди почнуть просто говорити англійською, як це вміють робити мільярди людей різних рас на всіх континентах.
Природознавство
- Замість десяти проектів (це коли дитина має готувати, а для того - невідомо де шукати інформацію, наприклад, про рідкісну тварину), відтепер у перший рік навчання готуватимуть два проекти у і по чотири у наступних класах.
- Чимало тем з природознавства, інформація про які є заскладною і не відповідає віку, наприклад, «Опріснення води» чи «Встановлення джерел забруднення повітря», вилучать з програми початкової школи, і вивчатимуть у курсі географії у старшій школі.
Фізкультура
- Нарешті обіцяють відмовитися від військових команд на зразок «Клас, струнко!» чи «Рівняйсь!».
- На фізкультурі відтепер замість конкретних спортивних дисциплін, наприклад, лижного бігу буде більше вправ з оздоровчої гімнастики та релаксації, а також більше рухливих ігор, таких як бадмінтон чи фрізбі (кидання пластмасового диску двома чи більше гравцями із рук в руки так, щоб диск не торкнувся землі).
Методисти? Вони не такі швидкі, як зміни
Звичайно, добре, що з оновленням програми не затягували, але ж хотілося б, аби і методисти поспішили, бо запровадження таких змін, як видача конкретних рекомендацій учителям на місцях перш за все лягає на їхні плечі. Саме вони спілкуватимуться з вчителями, які б уже мали отримати методички. Але тут є серйозна проблема. «Укрінформу» стало відомо: у багатьох школах, віддалених від Києва і обласних центрів, вчителі отримають рекомендації, як працювати в нових умовах, лише в 20-х числах серпня. А вони, до речі, уже підготували календарне планування ще за старою програмою. Виходить, аби підготуватися до нового навчального року у них залишиться всього кілька днів.
Чому йдемо на зміни: ні зубрінню і поганому здоров’ю
Керівник спільного проекту МОН і EdEra Іванна Коберник нагадала, що коли 2011 року тодішній міністр освіти Табачник вирішив зробити середню школу з 12-річної - 11-річною, то значна частина ущільнення програми була здійснена саме за рахунок початкової школи. Всі ці роки вчителі, батьки і діти скаржилися, що «програма-2011» перевантажена, не відповідає фізичним і психологічним особливостям дітей 6-10 років, у них невиправдано збільшилася кількість домашніх завдань. Тодішнє керівництво МОН до них не дослухалося.
Іванна Коберник наголошує, що програми оновлені в межах чинного Державного стандарту, тому вимоги до якості освіти збережені і навіть розширені. Оновлені програми дають можливість досягати результатів навчання не шляхом механічного зубріння, а більш цікавими і прийнятними методами для дітей початкової школи. Адже багато дітей втрачали інтерес до навчання ще з перших класів.
А ще у дітей у зв’язку з навантаженням погіршилося здоров’я. Це ще одна з причин, чому вирішили розвантажити шкільну програму. Учасники проекту керувалися аналітичними матеріалами МОЗ й Інституту гігієни та медичної екології ім. Марзєєва НАМН України. За даними статистичної звітності МОЗ України, за останні 7 років захворюваність дітей віком від 7 до 14 років зросла на 20 з лишнім відсотків. А реальна картина ще гірша за офіційну статистику. Дані МОЗ і Інституту Марзєєва свідчать, що є пряма залежність між погіршенням здоров'я дітей, зниженням їхньої фізичної активності та збільшенням кількості уроків і навантаженням в школах, яке не відповідає ні санітарним нормам, ні здоровому глузду.
Не всі згодні. А якщо заради українських Нобелевських лауреатів?
Розробники оновленої програми розповідають, що керувалися європейськими рекомендаціями, затвердженими Європарламентом і Радою ЄС щодо ключових компетенцій, необхідних для навчання впродовж життя. Проте не всі вчителі початкових класів згодні з тим, що програму слід розвантажувати. Приміром, вчителька з 30-річним стажем Наталя Григоренко із Чернігівської області вважає, що не можна просто «гратися» упродовж 4-х років.
Знаходяться батьки-скептики, а один із них наш колега, журналіст Юрій Сандул, стверджує – а хіба можливе навчання і розвиток особистості без докладання зусиль, без «ходіння по муках»? Ну, тут, мабуть, варто посперечатися: звичайно неможливе – для дорослої людини чи для учня старших класів, який це вже усвідомлює. Але дитині, яка тепер іде не в сім, а в шість чи навіть у п’ять років у перший клас, це зрозуміти важко. Так само, як важко їй зрозуміти у першому класі, приміром, тему з природознавства «Уявлення про пісок і глину як гірські породи», «Нагрівання та охолодження повітря над сушею та водною поверхнею» чи «Способи видобування гірських порід».
І ще. Розвинені країни Європи, США, Канада, Японія уже пройшли шлях реформування освіти. У нас це було модно критикувати, порівнюючи з «радянською» ще системою: мовляв, «там» діти у школі роками байдики б’ють, а коли наш школярик до них потрапляє, – то він одразу стає першим учнем, на голову вищим за рівнем знань від решти. Може, й так. Але освіта - це те, передусім, яка людина виходить зі школи у великий світ, чого вона досягає після того, як навчання закінчилося. А тепер – запитання. То ж скільки Україна має власних нобелівських лауреатів, видатних науковців чи світових митців, які є інтелектуальним фундаментом економічної потуги і соціальної доступності - у США, Японії, в тих же країнах Європи чи Канаді? Мабуть, треба дивитися все ж таки на плоди освіти, а не на способи її отримання, тим паче застарілі.
Україна тільки стає на цей шлях і, звичайно, багатьом буде трохи ніяково споглядати, що їхні діти і онуки вчитимуться інакше, ніж всі попередні покоління - без оцінок в щоденниках чи ж зубріння таблички множення влітку. Але ж треба не забувати: школа – це лише інструмент, хоча й найважливіший, стимул, джерело, заохочення, а Людиною людина стає сама.
Юлія Горбань. Київ
неділя, 6 березня 2016 р.
неділя, 1 листопада 2015 р.
Уроки літературного читання в 2 класі
Уроки літературного читання в 2 класі
Зміст
Передмова
Урок №1. Дитячі енциклопедії – джерело нових знань. «Чому кішка так часто вмивається?» (з енциклопедії «Дітям про все на світі»)
Урок №2. Які бувають музеї. «Державний музей іграшки» (за Людмилою Гладун)
Урок №3. Весна у лісі. Олександр Копиленко «Весна у лісі»
Урок №4. Урок милосердя. В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»
Бібліографія
Передмова
У початкових класах учень має оволодіти читацькими і мовленнєвими навичками та уміннями, способами роботи над художніми науково-пізнавальними текстами, дитячою і навчальною книжкою, орієнтуватися у світі дитячих книжок, періодиці, довідковій літературі, бути готовим до навчання в середній ланці школи на основі розвиненого в нього інтересу до читання, до книжки.
Дитина, яка не вміє добре читати, переживає великі труднощі при виконанні домашніх завдань, їй не цікаво на уроках, вона приречена на розумову обмеженість і зубріння. Такий учень не буде активним читачем бібліотеки, не відчуватиме потреби спілкування з книгою, бо читання приносить не задоволення, а муку. Це вміння і любов до читання здебільшого формуються у молодшому шкільному віці, коли особлива увага приділяється техніці читання. Звичайно, щоб успішно розвивати її, потрібно правильно розуміти основу цього процесу і насамперед, його залежність від особистості, швидкості реакції, якості зору, уважності, зосередженості, темпераменту.
В посібнику вміщено конспекти уроків з читання, в яких підібрані інтерактивні вправи, які дають учням «ключ» до освоєння теми.
Кожний урок читання розпочинається із мовних вправ. Учні тренують органи мовлення, вчаться регулювати дихання, розвивають та удосконалюють артикуляцію, навички антиципації тощо.
Як зробити урок цікавим, таким, що запалить животрепетну іскорку допитливості в очах дитини, зародить бажання вчитися?
Відповідь на це питання — гра!
Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання, потребує від дитини кмітливості, уваги, є важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету, дає можливість об’єктивно оцінити знання і уміння учня.
субота, 3 жовтня 2015 р.
Підписатися на:
Дописи (Atom)